Posted by: Simon James Pettitt | januar 5, 2012

Bamsers mod – scenarieide

Eller Bamsebrigaden, eller Unavngivet bamseprojekt

Siden jeg så det billede, har jeg haft lyst til at skrive scenariet til det. Samtidig har jeg i et stykke tid, haft lyst til at vende tilbage til brugen af rekvisitter, som jo virkede utroligt godt i Ønskeøen. Det tænker jeg kan kombineres i et scenarie.

Spillerne spiller et barns ynglingsbamser eller -legetøj. Om det skal begrænses til sovedyr eller om alt legetøj må være med, har jeg ikke besluttet mig for endnu.

Spillernes roller skal tage udgangspunkt i spillerens egen ynglingsbamse/legetøj. Som de gerne helst skal have med, selvfølgelig. Rollerne bliver fyldud typer, det vil sige, at spillerne svarer på spørgsmål om deres bamse, og disse svar bliver til rollen. Noget alla: hvad var dit ynglingssovedyrs stærkeste side, hvad var dets svageste, og hvad var du mest bange for som barn osv.

Spillernes opgave er selvfølgelig at beskytte barnet Jacob mod nattens monstre, (ja han hedder Jacob i en hyldes til Peter Plys.) Jeg så gerne, at der er en sammenhæng mellem de monstre som angriber Jacobs drømme og de problemer barnet har i virkeligheden.

Men jeg er meget i tvivl om hvilken retning jeg skal tage udfordringerne i. Oprindelig havde jeg en ide om, at Jacob faktisk er døende, og bamsernes opgaver gik fra at beskytte ham mod monstre, til at hjælp Jacob og hans familie med at gå hans død i møde.

Jeg ser noget meget smukt, i stakkels små bamser pludselig skal arbejde med at trøste ikke kun et barn, men også barnets mor og far. Men en anden mulighed, er at de ydre problemer er familien selv. Moren drikker, faren er voldelig og storebroeren er med i en bande osv. Bamsernes opgave er så at beskytte Jacob mod resten af familien, og måske prøve at hjælpe resten af familien ud af deres problemer.

Endelig er det også muligt at forene de to ideer, således, at de problemer, som de andre i familien kæmper med, måske netop kommer fra Jacobs dødelige sygdom. Det kan man sagtens se lade sig gøre, i hvertfald morens druk og en brors sociale problemer.

Hvad synes I bedst om? Og hvorfor?

Men hvordan hjælper en bamse en voksen? Altså man kan sagtens forestille sig scener hvor bamserne slås mod fantasiens monstre. Men jeg kunne også godt tænke mig, at de håndterede de virkelige problemer.

Jeg har en ide, om at lave nogle drømmeagtige scener, hvor bamserne faktisk går i dialog med den sovende voksnes bekymringer, problemer og frygt. Men ved ikke, om det ville fungere. Iøvrigt regner jeg med, at hver spiller ud over sin bamse, også får ansvar for at spille et medlem af familien, og GM skal spille Jacob, når det er nødvendigt.

Endelig har jeg en ide om at bruge lys og mørke som virkemiddel. Dette handler om nattens drømme og mareridt, så det giver mening. Noget med stearinlys, og lommelygter. Og bruge lys til at vise, hvem der er i fokus. Men det er endnu ret løst.

Men hvad synes I, og hvilke andre scenarier har gjort noget ligende, fordi det er der givetvis. Jeg kan kun komme på Simon Stens “Monstre” og mit eget “Ønskeøen”


Responses

  1. Idéen med lys er vildt god – kunne jeg sagtens se virke!

    Hvis man skal væk fra, og mere end, bamser vs. monstre, så synes jeg de voksne skal i spil. Det ville være virkelig fedt, hvis det ikke var åbenlyse problemer med de voksne/de andre (alkoholisme og alt det andet vi har lært at Stephen King), men mere subtile ting; mor kan ikke stoppe med at trøste, far tør ikke snakke om det, lillesøster er bange for sygdommen, etc.

    Det er fedt hvis Jacob er nærmest fraværende, måske er han afklaret og mere en baggrunds-skikkelse…?

    PS: The Fountain af Darren Aronofsky.
    PPS: Never mind where from, men citat fra kræftsyg pige: “På mandag skal vi i Build-a-Bear og lave min sidste bamse”. Slutscene, nyt liv, gives videre til lillesøster?

    • Lys og mørke virker nemlig rigtigt godt, det fik jeg vist i 1+1, hvor scenen i mørket var den der virkede stærkest.

      Du har ret og er noget af det samme jeg har tænkt. Det strøg mig mod hårene de ja tænkte de problemer. Det kunne være interessant at arbejde med de mere subtile og usynlige problemer.

      Ja jeg har også tænke på Jacob som en baggrundsperson. Han er jo nærmest bamsernes quest giver. Og han har accepteret døden. Det er i hvertfald min tanke, men ved ikke, om det fjerne en interessant scene, hvor Jacob acceptere hans død. Men måske scenariet skal åbne med den?

      Smukt citat, det vil huske, hvor læste du det henne? Og det rejser et andet spørgsmål: kan jeg, som ikke engang har børn, på nogenlunde tillade mig at skrive et scenarie om det at miste et barn?

      • Jeg ville ikke lave scenariet, fordi jeg ikke kunne lave det elegant nok.

      • Det er netop også min bekymring.

      • (Det her betyder ikke at du ikke skal skrive det, men tænk dig om…)

        Jeg ville heller ikke havde lyst til at spille et scenarie om et dødende barn – og som forældre ville jeg synes det måske var lidt at gøre plat på min naturlige frygt for at miste mine børn ved at bruge bamsemetaforen.
        Måske.

      • Har ingen kilde på citatet, det er fra en frivillig bekendts arbejde på et hospital og frit fra hukommelsen.

        Er enig i Johs’ bekymringer, i øvrigt – men minder gladeligt endnu engang om, at jøderne havde og har vittigheder om Holocaust 🙂

  2. Jeg følger ikke med i de der scenarier, det må du få andre til, men jeg kan anbefale at kigge på et par indie spil som jeg er trawlet forbi:

    Umiddelbart ville jeg starte med at se på The Dreaming Crucible, der handler om store børn der bliver trukket ind i faerie hvor de møder repræsentationer for deres frygt og svagheder.

    http://storybythethroat.wordpress.com/games/

    Hvis du er til den slags har Actual People, Actual Play et udemærket afsnit af deres podcast hvor de spiller det.

    http://apap.libsyn.com/webpage/episode-68-the-dreaming-crucible-follow-the-rules

    Derudover er der en horror/halloween spil om børn og den slags. Little Fears er et af de bedre jeg har læst.

    http://www.littlefears.com/

    Enjoy!

    • Ha! Jamen indie bud er da også mere end velkommen, lige som bøger, artikler, tegneserier og andet relevant er.

      Nå ja Little Fears, det er jeg vist faldet over engang. Det må jeg tjekke ud igen. Takker!

      Er tanken om, at bamserne netop skal besejre mareridts monstre der symboliserer de voksnes frygt, før de kan begynde at hjælpe den voksne i virkelighedens verden for kliche?

      • Jeg synes idéen om at bamserne bekæmper dem omkring barnets frygt frem for barnets egen er et fedt twist på det. Så handler spillet om hvordan omgivelsernes frygt skader barnet mere end sygdommen og barnet bliver mindre hovedperson.

    • Lige en ekstra tilføjelse til listen af indie spil: Kunne Under the Bed ikke være relevant i denne sammenhæng? Jeg har hverken spillet eller læst det, men jeg kom i tanke om det netop nu.

      http://index.rpg.net/display-entry.phtml?mainid=13374

      • Jo det lyder da helt klart relevant og meget tæt på min ide, (desværre).

      • Gode kunsterne er originale. De bedste kunstnere stjæler 😉

      • Point til Thais for at være sejere end mig, jeg havde fuldstændig svedt Under the Bed ud selvom det var det spil jeg tænkede på.

        Der er stor forskel på formen i et indiespil og et Simon James(tm) værk, så tematikken kan sagtens være ens uden det er skidt.

  3. Du kan sagtens lade kampene imellem bamser og monstre have indflydelse på virkeligheden. Det ville faktisk være fedest. Ikke at det kun behøver at handle om kampene, men de kunne eventuelt indikerer om bamserne løser problemerne eller ej. Eller de kunne påvirke hvilket scener der skal udspilles næste gang.

    I øvrigt syntes jeg det er en vildt god idé. Det kan blive rigtig fedt.

  4. Der er også Mørkeræd? – http://alexandria.dk/data?scenarie=247 – men det er nok et lidt andet take på historien …

    Det er en superfed idé!

    • Haha ja lidt andet take, men faktisk godt tænkt, og sjovt udgangspunkt. Hvem skulle have troet, man kunne skrive scenarier på det oplæg.

  5. […] fik en masse god respons på min først blog om et evt. kommende projekt involverende bamser. Jeg har sidenhen reflekteret mere over det, og her kommer de […]

  6. […] brugte den sidenhen som delelement i 1+1 og der er stor sanssynlighed for, at jeg bruger det igen i Bamsers Mod, en anden ide, der pt. er lidt på vågeplus fordi der er udfordringer, jeg ikke har svar på […]

  7. Meget forsinket til samtalen. Skriv det. Også selvom det ikke nødvendigvis bliver elegant nok i første forsøg. Så må du/vi bare prøve igen 🙂

    Jeg har en fornemmelse af det er et spil jeg kunne spille i flere udgaver.

    • Tak for opmuntringen Uffe, det kan du selvfølgelig også have ret i. Lige nu føler jeg, at jeg har nok styr på historien, til at jeg måske kunne improvisere en spiltest. Så det over vejer jeg at gøre. Så hvis nogen ville være med til det, må de sige til. Bliver det alvor laver jeg nok en officiel post om det.

  8. […] linkede i en anden forbindelse mit allerførste indlæg om dette scenarie på Facebook, og som den selvoptagede stodder jeg er, læste jeg det. Det var noget af en […]


Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

Kategorier

%d bloggers like this: