For snart mange år siden blev jeg i et tv kursus introduceret til en ekstra scene i berettemodellen, som jeg ikke havde set før. For nyligt blev jeg mindet om denne igen, og siden har jeg set den dukke op over alt, og jeg tror den vil gøre sig rigtigt godt i danske con scenarier, og er der også i visse, nogle gange ved et tilfælde.
Jeg snakker om ”Five minutes exit” scenen. Den kunne også kaldes en pause scene. Men jeg kan nu godt lide Five minutes exit som navn, fordi de I fortællings sammenhæng meget klart fortæller, hvad den gør: scenen breeder nemlig med fortællingens spændings kurve og flader den lidt ud midt I den højeste stigning.
Så hvad er det så for en scene, hvad er dens formål? Tja lad mig fortælle det med en række eksempler:
På fisketur med gøgerne
Jeg mødte den første gang da jeg så Gøgereden. Her tager hovedpersonen alle tosserne ud på en fisketur. Alle har det godt og den dramatiske og tragiske historie glemmes for en kort stund. Da de vender hjem topper selvfølgelig hele dramaet.
Harrys dans
I den seneste Harry Potter film, er der en scene der undrede mig meget indtil jeg indså at det er en Five minutes exit. Midt i filmen, da det står allermest værst til, og run er stukket af i misforstået misundelse, begynder den allestedsnærværende radio at spille et danse nummer, Harry og Hermione kigger på hinanden og begynder ud af det blå at danse! Som scenen skrider frem indser man at de blot danser som venner og det ikke er et hint til at de finder sammen. Men hvorfor så overhoved bruge 5 minutter af en ret lang film på det? Fordi det er fem velfortjente pause minutter lige før plottet går helt amok.
Irsk hår dans
Den seneste Disney film Tangled har et helt nummer hvis eneste formål er at give musisk baggrund til en helt tavs en Five minutes exit. Her fester de to hovedpersoner med en hel bys indbyggere, glade får de for en kort stund lov til at glemme de udfordringer der ligger lidt længere fremme. (i øvrigt et ret flot irsk inspireret dansenummer, det kan anbefales.)
Vi kunne blive ved
Ja det kunne vi, jeg tror, hvis man tænker over det, finder man dan slags scener i rigtigt mange film, gerne kort før det hele går galt, en lille smule lykke og glæde inden det for alvor går løs, bliver dyster, svært ulykkeligt osv.
Og derved har jeg næsten beskrevet formålet: Der er som jeg ser det to formål: 1. Give publikum en, nogle gange velfortjent pause. Især meget hektiske film har godt af det her. Man får lige lov til at læne sig tilbage i sædet og slappe af få vejret inden vi skal til det igen. 2. Gøre det frygtelige, action-fyldte, dramatiske osv. endnu mere frygteligt, action-fyldt, dramatisk osv. Fordi den stille scene på den måde skaber en kontrast til det vilde, der kommer nu. Hvis der bare er hård knald på hele vejen igennem bliver publikum immune, men ved at bryde tempoet kommer vi ned igen og så virker klimakset så meget mere overbevisende end hvis det kom oven på en times uafbrudt action.
Min nye ynglings scene
Nu til at kombinere alt dette sludder med rollespil. Denne scene er nemlig ikke med i Fastawood modellen. Jeg ved ikke om forfattere tænker den ind alligevel, men jeg har oplevet den opstå ret spontant i forskellige con spil, så som i Guernica, men jeg har ikke læst scenariet, så jeg ved ikke om det var med vilje.
Men hvor om alt er, så tror jeg, at det vil være en rigtigt stærk scene rollespilmæssigt. Den kommer nemlig når men virkelig er inden i sin rolle og historien, men den er adskilt fra plottet, så det er en mulighed for at dvæle lidt ved sin rolle uden at det nødvendigvis behøver være en hård scene. Jeg tror at netop sådan en lidt afslappet scene hvor man får kigget lidt dybere på sin rolle vil egene sig rigtigt godt inden man skal til klimaks. For det første har man som spiller lige fået pusten igen, for det andet så kender man sin rolle så meget bedre inden denne måske skal til at træffe nogle svære valg, (hvilket man tit skal hen omkring slutningen.)
Så GM prøv det af på den kommende Fastaval. Er der mulighed for det, så smid en stille lykkelig scene ind lige inden lorten skal til for alvor at ramme fanen og se hvad der sker. Jeg tror det vil intensivere slutspillet i historien.
Men der er jo altid et men
Det er selvfølgelig en balance gang. Scenen skal ikke bare være stille, så bliver den kedelig, den skal selvfølgelig have et formål, den skal sende nogle hints om hvad der ligge og lure ude i fremtiden. I Tangled gør de det faktisk ret godt. Scenen igennem er der skjulte blikke mellem de to elskende, bekymrede suk over hvordan det dog skal ende, og hurtige ups der er nogle vagter lad os gemme os og grine lidt intimt øjeblikke. Så prøv at smid en stille men relevant scene ind engang, og fortæl mig hvordan det gik. Jeg tror det vil gøre til interessante historier.
Det skal siges at jeg lidt ved et tilfælde har gjort det i 1+1. Der skal spillerne spille en hverdag scene, som netop ikke skal skubbe plottet fremad, men vise hvad for et forhold de to har. Den kommer dog for tidligt, allerede i scene 2 så det tæller ikke helt. Men i et så kort scenarie som 1+1 kan andet næsten ikke lade sig gøre.
Ps: ja jeg synes faktisk Tangled er en god film, og hvad så?
Spændende, jeg har et par perspektiver der er klikket på plads i mit hoved efter dit post. Jeg har i mange år været træt på tekstanalyse og dramaturgi, men har på det sidste genopdaget brugbarheden af den slags, så det er fedt når folk kommer med input jeg ikke kender.
Der er en impro storytelling teknik der minder om det: Plateau-tilt, hvor man bygger et stabilt plateau op, inden man sparker det skævt så spillerne får noget at reagere på og, endnu vigtigere, ud fra. Man får også her groundet oplevelsen.
Efter Harlequins Fald har jeg fået en darling med at holde pauser fra spillet og som spiller samle kræfter ved at være offgame og se de andre i øjnene som spillere og ikke roller. Man skulle tro at det gik ud over intensiteten med sådan en break, men det giver faktisk et boost bagefter. (Det er selvfølgelig fordi jeg spiller efter dramatikken over indlevelsen, der er sikkert nogen der finder det træls at hoppe ud.)
Det er iøvrigt også at finde i tv-serier: Jeg sidder netop og ser et afsnit af Battlestar Galactica, der sætter tempoet ned og viser personerne interagere uden umiddelbar drama og action, med flashbacks til lykkeligere tider. Jeg er ret sikker på at det går amok igen næste afsnit.
By: Oliver Nøglebæk on april 7, 2011
at 1:04 pm
Sjovt, hvordan et helt afsnit kan være et exit inden et rigtigt hektisk afsnit. Interessant. Det kunne man måske løfte over til rollespils kampanger, hvor man giver spillerne en rolig spilgang inden et stort showdown. (mens man selvfølgelig stadig holder den stille gang relevant og bruger den til at ligge fundamentet for showdown’et.)
Interessant input fra en live oplevelse. Det viser vigtigtheden af et pusterum. Igen som en måde at finde sin rolle på, som man, tror jeg, ikke kan hvis det er tempo på hele tiden.
Tja jeg sværger til dramaturgiske modeller når jeg skriver scenarier. Man skulle ikke tro det, men når det er så minimalistisk, spillerdrevet og spillederløst, som mine er, er det faktisk vigtigt at bygge en ofte usynlig struktur indbagved som gør at der skabes en medrivende historie, også selvom det er spillerne selv der skaber dem.
By: Simon J. Pettitt on april 8, 2011
at 7:34 am
Det med at hele episoder har en anden form eller andet tempo, bruger jeg aktivt i mine egne kampagner. Jeg skrev lidt om det i dette indlæg under “Temposkift”: http://mgreis.wordpress.com/2010/07/13/mine-kampagner-tre-s%C3%A6t-regler/
By: Morten Greis on april 8, 2011
at 9:55 am
[…] at mangle en pause, et lille bitte lysglimt i mørket. Det er et emne jeg har snakket om før, en five minut exit, hvor man pludselig er bare en smule lykkelig, gerne inden det går rigtigt galt. Det koblet sammen […]
By: Tilbagefald – Spiller beretning « Simons scenarie sludder on april 11, 2012
at 6:44 pm